Satokausikalenterissa löytyy FODMAP-merkinnät!

Vuodenvaihde lähestyy vauhdilla. Siihen voi valmistautua hommaamalla itselleen Satokausikalenterin, jossa mukana myös FODMAP-merkinnät. Näin saat suolistoystävällistä kasvista, marjaa ja juuresta pöytään silloin kun se on parhaimmillaan. Yrteillä saa myös makua ja terveyttä ruokaan! Ne ovat käytännössä kaikki sopivia FODMAP-ruokavalioon. Kaikkia ei toki ole analysoitu, mutta käyttömäärät ovat sen verran pieniä, että oireita ei pitäisi tulla. Ravitsemussuositukset kannustavat syömään ainakin puoli kiloa,… Read more →

Suolistofanien näkemyserot – Heinonen vs. Putkonen

En nyt tekniikan ihmelapsena saa Facebookin postausta laajempaan jakeluun, niin laitetaan siis tänne blogin puolelle pysyvämmin luettavaksi. En tahallani järjestä mitään vastakkainasettelua otsikosta huolimatta (päinvastoin!), mutta kun uusimmassa Ilona-lehdessä sattuu olemaan suolisto-teema ja minunkin haastattelu siitä löytyy, niin ajattelin selventää joitain näkemyseroja, joita suolisto-aiheista nousee esille. Paula Heinosen 13 vinkkiä suoliston terveydeksi kun on osittain hyvä ja osittain kaipaisin tieteellisempää ja… Read more →

FODMAP-vaelluseväät

Tein ystävieni kanssa Kolmen valtakunnan vaelluksen toissa viikolla. Tämä oli minulle ensimmäinen kunnon vaellus, jossa rinkka matkasi yhtä matkaa kulkijan kanssa. Viime vuoden Saariselän reissu tehtiin päivämatkoina, jolloin eväiksi riitti hyvin kevyemmät muonat. Ensin kuitenkin muistuksena, että FODMAP-ruokavalio on suppeimmillaan vain 4-6 viikkoa, jonka jälkeen ALKAA ruokavalion räätälöinti. Räätälöinnin jälkeen on helpompi selvitä poikkeusolosuhteista, kuten matkoista, sukujuhlista ja vaikkapa vaelluksesta.… Read more →

FODMAPpaaja, muista lukea pakkausseloste!

Tässäpä esimerkki, miksi pitäisi aina muistaa lukea uutuustuotteiden pakkausselosteet. Uudessa Alpro Soyan Kaurahiutale -jogurtissa on nimittäin sikurijuurikuitua, joka inuliininakin tai sikurikuituna tunnetaan. Tämä on hyvä kuitulisä, jotka sitä kestävät, mutta FODMAP-ruokavaliosta hyötyvä saaville se voi olla vähän hankala. Inuliini ja fruktaanit yleensäkin ovat erityisesti bifidobakteerien mieleen, eli on mahtavaa, jos näitä kuituja ainakin jonkin verran pystyisi ruokavalioon saamaan. Minä jätän kuitenkin aamusmoothien… Read more →

Pikatesti: Tarvitsenko erityisruokavaliota?

Bloggailin Ruokamysteerit-sivustolle siitä, milloin erityisruokavaliotilaus on tarpeen ja milloin ei. FODMAP-ruokavalion tilaaminen on vielä aika haastavaa tänä päivänä, jos kyseessä on kertaluontoinen tilaisuus, kuten kokous tai juhlatilaisuus. Monen asiakkaani elämää on helpottanut se, että tutussa lounaspaikassa valmistetaan heille oma annos. Osalla taas tarve karsia ei ole niin suuri, että tarvitsisi erityisruokavaliota lounaalla, jos vaikka kotona valkkaa vähän tarkemmin suolistolle sopivaa. Erityisruokavaliotilausten… Read more →

Kuidut pitävät huolta suolistostasi!

Erinomaisen hauska, informatiivinen ja ajankohtainen video suolistomikrobeista ja kuiduista! FODMAP-ruokavalion tiedetään vähentävän bifidobakteerien määrä ja siksi suosittelen kaikille huomiomaan muutaman tärkeän seikan ruokavaliossa, jos FODMAP-ruokavaliota ajatteli jatkaa pidempään. Muista syödä monipuolisesti, värikkäästi ja mielellään vielä satokauden mukaisesti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Virallinen suositus on kuusi kourallista päivässä, mutta itse puhun nykyään 8-10 annoksesta. Älä unohda viljoja, koska suolistomikrobit pitävät niiden fruktaaneista!… Read more →

Hyväksymis- ja omistautumisterapia herkän suoliston rauhoittajana

Tämän jutun on kirjoittanut harjoittelijani Emilia Leinonen. Emilia viimeistelee graduaan ja ravitsemustieteen opintojaan Itä-Suomen yliopistossa, josta valmistuu laillistetuksi ravitsemusterapeutiksi (TtM). Emilian kandidattityön aiheena oli “Hyväksymis- ja omistautumisterapian vaikutus ärtyvän suolen oireyhtymään”. Emilia kirjoitti myös jutun kuidun riittävästä saannista FODMAP-ruokavaliossa.      Moni reagoi stressiin ja kiireeseen vatsalla. Ruoka ei tunnu sulavan ja vatsa oireilee, puhutaan ”stressivatsasta”. Herkkävatsaisella suoliston hermosto on… Read more →

FODMAP-ruokavalio ei ole koko kansan ruokavillitys

“Onko pakko syödä chia-siemeniä, vaikka niillä saisikin täydellisen ulosteen?” – Essi Myllyoja, MeNaiset Vastaus: Ei ole. Kirjani nimi oli sen verran herkullisesti niputettu samaan vihermehujen, pH-dieettien ja detoxin kanssa, että en voi olla kirjoittamatta aiheesta. “En ole kiinnostunut kaloreista, ravintoarvoista, detoxista, superfoodista enkä todellakaan halua pitsapohjaani kukkakaalia.Rakastan yhä perunaa ja pastaa, vaikka jo kymmenen vuoden takainen karppausbuumi opetti ei-laihduttajatkin karttelemaan… Read more →

Kuitu FODMAP-ruokavaliossa

Tämän jutun on kirjoittanut harjoittelijani Emilia Leinonen, joka koosti ravitsemusterapeuteille suunnattuun FODMAP-koulutukseen erilaisia kuitupäivä-esimerkkejä. Emilia viimeistelee graduaan ja ravitsemustieteen opintojaan Itä-Suomen yliopistossa, josta valmistuu laillistetuksi ravitsemusterapeutiksi (TtM).  Kuidun lähteet muuttuvat FODMAP-ruokavaliolla Kuinka helppoa FODMAP-ruokavaliosta on saada tarpeeksi kuitua? Karsintavaiheessa FODMAP-ruokavaliota noudattava karsii ruokavaliostaan useita hyviä kuidunlähteitä: tutut viljat vehnän, ohran ja rukiin, useita kasviksia ja hedelmiä, muutamia marjoja sekä joitakin pähkinälajikkeita. Myös papujen ja… Read more →

Juhlat goes FODMAP

Ennakkoluuloton hyvä ystäväni Katri pyysi minua kestitsemään toisen muksunsa ristiäiset. Kädet oli vapaa ja kysyessäni tarkennusta toiveisiin, hän sanoi, että hänen puolestaan tarjoiltavat voisi hyvin olla FODMAP-ruokavalioon sopivia. Eli minä pääsisin kokeilemaan reseptejä ja Katrin sukulaiset toimisivat koeyleisönä – win-win. Vielä kun Katri totesi, että oli pyytänyt minua, koska halusi jotain muuta kuin perinteisiä tarjoiluja, oli lähtötilanne suht mehukas. Esimerkiksi… Read more →

Kardemummainen kesäkurpitsakakku (FODMAP)

Pieni kakku Ruokavaliot: FODMAP, gluteeniton, vegaaninen, kananmunaton 0,5 dl vettä 1 dl öljyä 2 dl sokeria 2 dl raastettua kesäkurpitsaa 0,5 tl vaniljajauhetta maustemitallinen suolaa 1 tl kardemummaa 1,5 dl kaurajauhoja (esim. Provena) 2 dl Virtasalmen viljatuotteen vaaleita jauhoja  0,25 tl ruokasoodaa maustemitallinen leivinjauhetta Tee näin: Laita uuni kuumenemaan 170 °C:en ja vuoraa pyöreä uunivuoka (halkaisija noin 20 cm) leivinpaperilla. Yhdistä vesi, öljy, sokeri, hienolla terällä raastettu kesäkurpitsa,… Read more →

Salaatti paahdetuista juureksista (FODMAP)

Määrät ovat arvioita, mutta ideana on, että erilaisia juureksia on suurin piirtein sama määrä. Porkkanaa on enemmän (minut tuntien, ei yllätys). Punajuurta höysteeksi ja maun takia, jos haluaa, mutta sen voi jättää poiskin. Punajuuria suositellaan ihan vaan muutama siivu FODMAP-ruokavalioon. Tämä resepti on omasta päästä fuusioituna ideasta juuressalaatti. Ei tätä oikein voi mokata, koska uunijuurekset on vaan niin törkeen hyviä, että salaattikaan ei… Read more →