FODMAP-ruokavalio

Huonosti imeytyvät hiilhydraatit aiheuttavat oireita

FODMAP-ruokavaliossa vältetään huonosti imeytyviä hiilihydraattiyhdisteitä, jotka fermentoituvat paksusuolessa, mikä aiheuttaa ärtyvän suolen oireyhtymälle tyypillisiä oireita, kuten turvotusta, ilmavaivoja ja ripulia. Joillain ihmisillä on suolistossa metaania tuottavia bakteereja, mikä altistaa ummetukselle. Ärtyvän suolen oireet ovat aina yksilöllisiä ja ne voivat aaltoilla. 

FODMAP-lyhenne tulee englanninkielisistä sanoista Fermentable Oligo-, Di and Monosaccharides And Polyols.Tällaisia huonosti imeytyviä, fermentoituvia hiilihydraatteja ovat fruktaanit, galakto-oligosakkaridit, polyolit (sokerialkoholit), fruktoosi (hedelmäsokeri) ja laktoosi (maitosokeri).

Normaalisti suurin osa näistä yhdisteistä imeytyisi ohutsuolessa, mutta esimerkiksi entsyymin puutteen takia näin jää käymättä. Tällainen tila on esimerkiksi laktoosi-intoleranssis, jossa laktaasia ei ole riittävästi pilkkomassa maidon sokeria laktoosia. Ihmisellä ei ole oligosakkarideja pilkkovaa entsyymia, joten kaikilla papuruoat aiheuttavat jonkun verran vatsavaivoja. Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivät kuitenkin aistivat kipuja herkemmin, joten heillä oireet voivat olla rajujakin.

FODMAP-hiilihydraatteja on paljon muun muassa sipuleissa, palkoviljoissa sellaisenaan (mutta ei esimerkiksi tofussa) ja kivellisissä hedelmissä. Suuret määrät vehnää, ruis ja ohra sisältävä ruokavalio voi aiheuttaa oireita. Myös maidon sokeri laktoosi on FODMAP-yhdiste.

FODMAP-ruokavalio on yksilöllinen ja mahdollisimman laaja

Mikäli todetaan, että kyseessä on ärtyvän suolen oireyhtymä, voidaan kokeilla FODMAP-ruokavaliota asiaan perehtyneen ravitsemusterapeutin avustuksella. Sanon tämän nimenomaan kanssapotilaana*: Ammattitaitoisen ravitsemusterapeutin avustuksella yksilöllinen, mutta ravitsemuksellinen monipuolinen ruokavalio löytyy paljon helpommin kuin itse kokeilemalla.**

Huom! FODMAP-ruokavalio on kaikille yksilöllinen ja en voi suositella kenellekään pelkkien netistä löytyvien listojen tulostamista ja ruokavalion karsimista.

FODMAP-ruokavaliosta hyötyy noin 70 % ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivistä. Oireet lievittyvät yleensä ensimmäisen viikon aikana, mutta joskus tarvitaan useiden viikkojen ruokavaliokokeilu, jotta suolisto saa aikaa tottua muutokseen. Mikäli ruokavaliosta ei ole hyötyä, siitä kannattaa luopua.

Ei ole mielekästä syödä rajoitetusti, jos siitä ei saa toivottua apua. Lisäksi se saattaa olla haitallistakin: Tiedetään, että FODMAP-rajoitus vähentää bifidobakteerien määrää suolistossa. Vielä ei tiedetä, onko muutos pysyvä ja mitkä sen terveysvaikutukset mahdollisesti ovat.

* Minullakin on ollut lapsesta lähtien vatsa- ja suolisto-oireita ja nyt tiedän, että minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä.

** Esimerkiksi Briteissä ja Australiassa tehdään hengitystestejä, joiden hyödyllisyydestä kiistellään. Ne voivat nopeuttaa yksilöllisen FODMAP-ruokavalion löytymistä, mutta eivät ole välttämättömiä.

FODMAP-ruokavalio on tutkittu erityisruokavalio

Eniten tutkimusnäyttöä FODMAP-ruokavalion tehosta on ärtyvän suolen oireyhtymän hoidossa. Asiaan perehtyneen ravitsemusterapeutin ohjauksessa voidaan kuitenkin hyödyntää FODMAP-ruokavaliota tilapäisesti rauhoittamaan suoliston toimintaa muissakin sairauksissa.

Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi tulehduksellisten suolistosairauksien, kuten Crohnin taudin tai Colitis ulcerosan, pahenemisvaiheet. Yleensä nämä potilaat voivat syödä normaalisti ja ilman rajoituksia muuten, mutta joskus lääkehoidon tukena voidaan relapsivaiheessa hyödyntää myös FODMAP-ruokavaliota.

Tilapäistä ruokavaliota voidaan kokeilla myös maha- ja suolistokanavien syöpähoitojen yhteydessä, mikäli oireet sitä vaativat.

Ohutsuolen bakteeriston liikakasvuun (Small Intestine Bacterial Overgrowth, lyhenne SIBO) on useita syitä. SIBO voi myös liittyä osana edellä mainittuja muita sairauksia ja niiden relapsivaiheita. Antibioottihoidon jälkeen voi tarvita erityisruokavaliota, kuten FODMAP-ruokavaliohoitoa.

Lisää aiheesta blogissa: FODMAP-ruokavalion tiivis oppikurssi

  2 comments for “FODMAP-ruokavalio

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *