FODMAPpaaja, muista lukea pakkausseloste!

Tässäpä esimerkki, miksi pitäisi aina muistaa lukea uutuustuotteiden pakkausselosteet. Uudessa Alpro Soyan Kaurahiutale -jogurtissa on nimittäin sikurijuurikuitua, joka inuliininakin tai sikurikuituna tunnetaan. Tämä on hyvä kuitulisä, jotka sitä kestävät, mutta FODMAP-ruokavaliosta hyötyvä saaville se voi olla vähän hankala.

Inuliini ja fruktaanit yleensäkin ovat erityisesti bifidobakteerien mieleen, eli on mahtavaa, jos näitä kuituja ainakin jonkin verran pystyisi ruokavalioon saamaan.

Minä jätän kuitenkin aamusmoothien iltapäivälle, koska on koko päivä potilashommia istuen. Ehdin lykätä raaka-aineet kulhoon ja siinä kohti vasta huomasin tuon sikurijuurikuidun pakkausselosteesta. Tiedän omat “trigger”-FODMAP-yhdisteet hyvin ja valitettavasti inuliinikin niihin kuuluu. Ihan hirveästi ei kiinnostaisi suorittaa tätä ihmiskoetta just nyt, kun on koko päivä edessä. Smoothie siis evästermariin ja välipalaksi iltapäivälle vaan!

17916202_10154297998695800_269377092_o

17916354_10154298003400800_1162863971_o

  4 comments for “FODMAPpaaja, muista lukea pakkausseloste!

  1. Nelli
    February 24, 2018 at 16:41

    On myös mielenkiintoista, että pääosassa Lidlin jogurtteja ja mehukeittoja, makeutusaineena on glukoosi-fruktoosi-siirappi, jota en ole “suomalaisista” maitotuotteista löytänyt! 😀

    • February 26, 2018 at 22:28

      Jep, näissä on eroja! Alpron tuotteissa on pitkään ollut glukoosi-fruktoosisiirappi, mutta esim. itelle menee kyllä aivan hyvin. Ei oo niin suuria määriä. Irtokarkit yms. mega annokset makeaa voi olla eri juttu.

  2. Maria
    April 11, 2018 at 22:07

    Soijapavuthan sisältää fodmap:eja..? Mun vatsa ei ainakaan niitä kestä.

    • April 12, 2018 at 09:09

      Soija on oma lukunsa FODMAP-ruokavaliossa. Eli tuoreet soijapavut, edamame, eivät sisällä liikaa FODMAP-yhdisteitä. Samoin soijapapujuusto, eli tofu, sopii, jos se on kiinteä. Silken, eli pehmeässä tofussa on matkassa sitä lientä niin paljon, että sen pitoisuus ylittyy. FODMAPit ovat vesiliukoisia. Fermentoitu tempe sopii. Soijajuoma on mittauksissa ollut yli rajojen, todellisuudessa erittäin moni asiakkaistani käyttää surutta soijajuomaa, -jogurtteja ja rahkaa. Itse kuulun tähän porukkaan, joilla nämä kaikki edellä mainitut ruokavalinnat sopivat. Soijaproteiini-isolaatti, jossa ei ole hiilihydraatteja eikä kuitua, todennäköisesti sopii myös.

      Sen sijaan soijarouhe tai -jauho yms. voivat tehdä oireita, koska niissä on myös hiilihydraatteja ja kuituja. Tadaa! Näin helppoa tämä on! 😀

      Siksi tarvitaan tarkkoja listoja ja yksityiskohtia, jotta ei karsita turhaann. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *