#GluteenitonTammikuu – mitä tällä haetaan?

Tänä aamuna bongasin, että meneillään on tipattoman tammikuun ja vegaanihaasteen lisäksi gluteeniton tammikuu – massaliikehdintä. Tämä herättää pohtimaan, mitä tällä halutaan alleviivata. Hyvä, jos sitä, että kaikkiruokaiset ihmiset hahmottavat, millaista gluteenittomalla ruokavaliolla eläminen on (ja mitä se kustantaa – terkkuja eduskuntaan).

Valitettavasti vaan epäilen, että tässä menee taasen sekaisin tuo hyvä ajatus. Tipaton on terveellistä, joten aika helposti tästä saattaa vetää johtopäätöksen, että gluteeniton on terveellistä. Gluteeniyliherkkyys on kysymys, joka kaipaa vielä selvennystä. Todennäköistä kun tutkimusten perusteella on se, että gluteeniyliherkkyys on olemassa, mutta se on erittäin harvinaista. Todennäköisempää on, että vatsa- ja suolistovaivoja, kuten turvotusta, ilmavaivoja ja ripulia aiheuttaa gluteenipitoisissa ruoissa – vehnässä, ohrassa ja rukiissa – esiintyvät FODMAP-yhdisteet, kuten fruktaanit.

Kukaan ei vähättele gluteeniyliherkkien ongelmia tai vaivoja, vaan tällä tietoiskulla on vain tarkoitus rauhoitella, että vähäisempikin rajoittaminen riittää, jos ongelmana on nuo edellä kuvatut suolisto-oireet. Jos niitä ei ole, gluteenin välttelyn ei tiedetä olevan erityisen terveellistä (lukusista väitteistä huolimatta). Olen valmis pyörtämään puheeni, jos uutta tietoa tulee, mutta tämän päivän tiedon valossa on näin.

Mitä haittaa gluteenin välttelystä voi olla? No, kuidun saanti ainakin hankaloituu jonkin verran, mikä on taas tyhmää sen takia, että suoliston hyvät mikrobit tarvitsevat myös viljojen kuituja ravinnokseen. Moni ei-keliaakikko valitsee gluteenittoman ajatuksella, että tekee suolistolle hyvän teon, mutta näin ei välttämättä ole.

Jos kuitenkin haluat vältellä gluteenia – joko koemielessä tammikuun tai yleisestikin – tee se johdonmukaisesti. Jos menet ravintolaan, älä tilaa gluteenitonta pääruokaa, mutta syö päälle suklaakakkua ja juo olutta. Tämä voi sekoittaa keittiöhenkilökuntaa melkoisesti, sillä tämä lähettää viestin, että gluteeniton on sinnepäin-valinta. Sitähän se ei missään nimessä keliaakikoille ole, vaan ruokavalio on ehdottomasti oltava gluteeniton. As in joka päivä, jokaisen ruoan kohdalla, koko elämän.

Gluteeniyliherkkien gluteenin välttelyn tarpeesta ei tiedetä. Voi olla, että joku kestää jonkun verran, joku ei ollenkaan. Seurauksia ja vaikutuksia kehossa ei osata sanoa.

Gluteeniton on usein FODMAP-ystävällistä ja silloin kun syön ulkona, valitsen joko sen, että syön gluteenitonta kokonaan ei en ollenkaan.

Moni asiakas muuten kertoo, että esimerkikisti vakiotyöpaikkaruokalat tekevät FODMAP-ruokalistojen mukaisia aterioita mielellään. Kertoipa eräs asiakas, että keittiöhenkilökkunta oli oikein tarjoutunut näin tekemään, että hänen ei tarvitse kikkailla ruokailujen kanssa! Arvostan tuollaista palveluasennetta kovasti!

  2 comments for “#GluteenitonTammikuu – mitä tällä haetaan?

  1. Porkkana
    March 18, 2016 at 15:57

    Vähän hämäläisesti kommentoin, mutta kuitenkin! Kiitos tästä kirjoituksesta ja kannanotosta. Olematta ruoka-ammattilainen millään tavoin, olen törmännyt tämän gluteenittomuusilmiön ikäviin ilmenemiin. Silloin tällöin keikkailen rivitekijänä pienessä pitopalvelussa. Tarjoilupöydän ääressä on kurja tilanne, kun etukäteen ilmoittaneiden esim. neljän keliaakikon ruuat menivätkin jo muihin suihin ennen kuin he pääsevät ottamaan. Toki moni ruokahan seisovassa pöydässä on joko muutenkin gluteeniton tai suht helppoja toteuttaa gluteenittomasti kaikille, mutta muutamista lajikkeista yleensä täytyy kuitenkin tehdä muutama täsmäannos. Sitäkin olen todistanut, että otetaan gluteenittomasta täytekakusta siivut, koska näyttää paremmalle (kuulin tämän), ja saman henkilön lautasella on jo pullasiivua ja tavallista pikkuleipää. Niin raivostuttavan ajattelematonta! Että kohtako gluteenittomat annokset / annoksen osat on luovutettava vain henkilö- ja lääkärintodistuksia vastaan ? Heh ja höh.

    • April 8, 2016 at 16:55

      Hei! Kiitos kommentista ja kokemusten jakamisesta. Ymmärrän turhautumisen täysin. Pyrin itse ilmoittamaan omat valinnat (FODMAP-ystävälliset) etukäteen ja jos en ole ilmoittanut, otan tavallista. Joskus sitten tilaisuuden jälkeen saatan kysyä, että voinko ottaa iltapalaksi (yleensä iltaisin nämä tilanteet) gluteenittomat, jos on jäänyt yli.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.