Kuidut pitävät huolta suolistostasi!

Erinomaisen hauska, informatiivinen ja ajankohtainen video suolistomikrobeista ja kuiduista!

FODMAP-ruokavalion tiedetään vähentävän bifidobakteerien määrä ja siksi suosittelen kaikille huomiomaan muutaman tärkeän seikan ruokavaliossa, jos FODMAP-ruokavaliota ajatteli jatkaa pidempään.

  1. Muista syödä monipuolisesti, värikkäästi ja mielellään vielä satokauden mukaisesti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Virallinen suositus on kuusi kourallista päivässä, mutta itse puhun nykyään 8-10 annoksesta.
  2. Älä unohda viljoja, koska suolistomikrobit pitävät niiden fruktaaneista! Kauran beetaglukaani ja pellavansiementen lignaani ovat useimmille sopivia kuidunlähteitä.
  3. Syö hapatettuja ruokia päivittäin. Paras on sellainen ruoka tai juoma, joka tulee varmasti syödyksi tai juoduksi. Hapatettujen ruokien makuun kannattaa totutella vähitellen. Herkkävatsaisen kannattaa kokeilla jogurtteja, viilejä, kefiiriä tai vaikkapa sipulitonta hapankaalia (< 1 rkl kerrallaan). Kombuchaa (= teestä fermentoitu raikas juoma) kannattaa nauttia pieni lasillinen kerrallaan.
  4. Maitohappobakteeri-valmiste FODMAP-ruokavalion tukena on monille paikallaan.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *