Salaatti paahdetuista juureksista (FODMAP)

Määrät ovat arvioita, mutta ideana on, että erilaisia juureksia on suurin piirtein sama määrä. Porkkanaa on enemmän (minut tuntien, ei yllätys). Punajuurta höysteeksi ja maun takia, jos haluaa, mutta sen voi jättää poiskin. Punajuuria suositellaan ihan vaan muutama siivu FODMAP-ruokavalioon.

Tämä resepti on omasta päästä fuusioituna ideasta juuressalaatti. Ei tätä oikein voi mokata, koska uunijuurekset on vaan niin törkeen hyviä, että salaattikaan ei voi epäonnistua!

Ruokavaliot: FODMAP, kasvis, gluteeniton, ilman hunajaa ja juustoa vegaaninen

500 g porkkanoita

300 g palsternakkaa (iso palsternakka on tätä luokkaa)

300 g lanttua

(150-200 g punajuurta)

rypsiöljyä

juoksevaa kotimaista hunajaa

kuivattua timjamia

mustapippuria

kuivattua korianteria jauheena

jodioitua suolaa

1 ruukku tummaa salaattia, kuten vuonankaalia, tumma salanovaa tai tammenlehtisalaattia

vähälaktoosista/laktoositon (en muista kumpaa! 😀 ) halloumia

Tee näin:

Pese ja kuori juurekset. Paloittele ne tasakokoisiksi lohkoiksi ( noin 1,5 cm x 1,5 cm x 10 cm) ja asettele uunipellille. Saadaksesi salaatista nätin värisen, suosittelen, että paistat punajuuret erikseen.

Kaada juuresten päälle öljyä ja mausteita. Pyörittlee käsin tasaisesti sekaisin. Paista 225 asteessa kunnes ovat haarukalla kokeillessa kypsiä (noin 15 minuuttia – kypsymisaika riippuu juuresten paksuudesta). Punajuuret kestävät jonkin verran kauemmin (mutta ovat maun puolesta odottelun arvoisia!)

Sekoita jäähtyneet juurekset karkeasti hienonnetun salaatin joukkoon. Salaatissa on sen verran makua ja öljyä paistamisesta, että salaatinkastiketta ei välttämättä tarvita.

Jos teet kyytipojaksi halloumia, viipaloi se jo ruoanlaiton alkuvaiheessa ja laita likoomaan veteen. Näin saat ylimääärisen suolan liotettua pois. Paista viipaleet pannulla kauniin ruskeiksi ja asettele salaatin päälle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *