Verkkokurssit

Superhyvää suolistolle

Superhyvää suolistolle – kurssi sisältää kattavasti tietoa ja käytännön vinkkejä ärtyvän suolen omahoitoon. Hauskat ja hyödylliset viikkotehtävät syventävät osaamista.

Kurssilla huomaat, että hyvä elämä on mahdollista herkästä vatsasta huolimatta!

Joustavasti hyvää suolistolle

FODMAP-ruokavalioon kuuluu kaksi vaihetta: karsinta ja altistus. Moni jää jumiin karsinta-vaiheeseen.

Kahdeksan viikon Joustavasti hyvää suolistolle – kurssilla saat ohjeet, miten systemaattinen ruokavalion laajennus tehdään sekä opit parhaat vinkit herkän vatsan omahoitoon.

Löydä sinulle sopiva kurssi tutustumalla verkkokaupan tarjontaan!

Verkkokauppaan

Superhyvää suolistolle – kurssiohjelma

MODUULI I: FODMAP-rajoitus (viikot 1-5)

Viikko 1: FODMAP tutuksi, orientaatioviikko

  • Tiiviisti asiaa ärtyvästä suolesta
  • FODMAP-ruokavalion perusteet
  • FODMAP ja erityisruokavaliot; kasvis, vegaaninen, gluteeniton, maidoton ja aktiiviset kuntoliikkujat
  • Reseptiikkaa, ostosopas

Viikko 2: FODMAP arjessa

  • Työpaikka- ja kouluruokailu
  • Perheen yhteiset ateriat
  • Ruoanlaittovinkit FODMAP-keittiössä
  • FODMAP-yhdisteet esittelyssä tarkemmin

Viikko 3: FODMAP kylillä ja kylässä

  • FODMAP-valinnat ravintolassa ja juhlissa; herkän vatsan juomat ja herkut
  • Herkkävatsaisen matkaruokailu
  • Kiirepäivän pikavinkit

Viikko 4: Suolistovaivat ja eri ruokaryhmät

  • Suoliston ruokamysteerit: Viljojen, maitotuotteiden, rasvojen, lisäaineiden sekä makeutusaineiden rooli suolisto- ja vatsavaivoissa
  • Reseptifiksaamo 1; miten muokata tavan reseptit FODMAP-ystävällisiksi?

Viikko 5: Suolistoystävällinen syöminen

  • Suolistomikrobit ja terveys
  • Probiootit ja prebiootit ruokavaliossa; miten pitää huolta suolistomikrobeista erityisruokavaliolla?
  • Probioottikoulu; mikä valmiste minulle?
  • FODMAP-ruokavalion laajennuksen merkitys

MODUULI II: FODMAP-altistusta systemaattisesti sekä ärtyvän suolen elämäntapahoito (viikot 6-12)

Viikko 6: Oirehallinnan opettelua

  • FODMAP-ruokavalion laajennus; miten toteutetaan systemaattinen altistus?
  • Oireiden pelon käsittely
  • Vinkit ruoansulatusoireiden itsehoitoon; apua ripuliin, ummetukseen ja närästykseen
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktoosi

Viikko 7: Suolisto ja mieli

  • Aivot ja suolisto – yhteys
  • Kivun ja väsymyksen mekanismien ymmärtäminen
  • Vinkit kivun ja mielialaoireiden itsehoitoon; apua krooniseen kipuun, alakuloon ja uupumusoireisiin
  • Viikon FODMAP-yhdiste: sorbitoli

Viikko 8: Stressin lievitystä kehollisin keinoin

  • Stressi, trauma ja ärtyvä suoli
  • Keholle on puhuttava kehon kieltä; keholliset keinot purkaa stressiä
  • Uni ja lepo
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Jyrki Haapala, vuorovaikutus- ja stressivalmentaja sekä liikepedagogi
  • Viikon FODMAP-yhdiste: mannitoli

Viikko 9: Liikuntaa ja luontoterapiaa

  • Sopivat liikuntamuodot eri tilanteisiin
  • Luonnossa olemisen terveysvaikutukset
  • Retkikeittiössä ja eväsvinkit
  • Poo school; näin tee vessareissuista mukavia kaikissa oloissa
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Tiia Pirttimäki, personal trainer, liikuntaohjaaja ja luonto- ja eräopas
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (vehnä)

Viikko 10: Herkkävatsaisen makumatkat ja ruokailo

  • FODMAP-ruokavalio ja eri ruokakulttuurit
  • Mausteet herkkävatsaisen keittiössä
  • Reseptifiksaamo 2; miten muokata reseptejä omien mieltymysten ja herkkyyksien mukaan?
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (ruis)

Viikko 11: Vertaistukea ja sosiaalisia suhteita

  • Ihmissuhteet ja ärtyvä suoli
  • Ratkaisuja, jos ärtyvä suoli uhkaa estää sosiaalista elämää
  • Juhlapyhien FODMAP-herkut
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (sipuli)

Viikko 12: Elämää ärtyvän suolen kanssa – kurssilla opittua

  • FODMAP-laajennukset luupin alla; millaiseksi oma räätälöity ja yksilöllinen FODMAP-ruokavalio alkaa muodostua?
  • Kasvispainotteisesti syövän ruokavaliojoustot
  • Mitä, jos FODMAP-ruokavalio ei ollutkaan itselle sopiva juttu?
  • Ohjeet itsenäisesti toteutettaviin ja vapaaehtoisiin altistuksiin
  • Viikon FODMAP-yhdiste: galakto-oligosakkaridit (pavut, linssit, herneet)

Teemojen viikkojärjestys tai kurssin tarkka sisältö voi muuttua. Lopullinen kurssiohjelma päivämäärineen lähetetään muutama viikko ennen kurssin alkua.

Superhyvää suolistolle – kolme tasoa

Verkkokurssista on kolme eri tasoa (itsenäinen, intensiivinen ja yksilöllinen). Valmiilta sisällöltään ne ovat samanlaisia.

Joustavasti hyvää suolistolle – kurssiohjelma

Viikko 1: Oirehallinnan opettelua

  • Tiiviisti asiaa ärtyvästä suolesta
  • FODMAP-ruokavalion laajennus; miten toteutetaan systemaattinen altistus?
  • Oireiden pelon käsittely
  • Vinkit ruoansulatusoireiden itsehoitoon; apua ripuliin, ummetukseen ja närästykseen
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktoosi

Viikko 2: Suolisto ja mieli

  • Aivot ja suolisto – yhteys
  • Kivun ja väsymyksen mekanismien ymmärtäminen
  • Vinkit kivun ja mielialaoireiden itsehoitoon; apua krooniseen kipuun, alakuloon ja uupumusoireisiin
  • Viikon FODMAP-yhdiste: sorbitoli

1,5 h viikkoklinikka

Viikko 3: Erityisruokavaliot arjessa

  • FODMAP ja erityisruokavaliot; kasvis, vegaaninen, gluteeniton, maidoton ja aktiiviset kuntoliikkujat
  • Reseptifiksaamo 1; miten muokata reseptejä omien mieltymysten ja herkkyyksien mukaan?
  • Viikon FODMAP-yhdiste: mannitoli

1,5 h viikkoklinikka

Viikko 4: Suolistovaivat ja eri ruokaryhmät

  • Suoliston ruokamysteerit: Viljojen, maitotuotteiden, rasvojen, lisäaineiden sekä makeutusaineiden rooli suolisto- ja vatsavaivoissa
  • Reseptifiksaamo; miten muokata tavan reseptit FODMAP-ystävällisiksi?
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (vehnä)

Viikko 5: Stressin lievitystä kehollisin keinoin

  • Stressi, trauma ja ärtyvä suoli
  • Keholle on puhuttava kehon kieltä; keholliset keinot purkaa stressiä
  • Uni ja lepo
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Jyrki Haapala, vuorovaikutus- ja stressivalmentaja sekä liikepedagogi
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (ruis)

1,5 h viikkoklinikka

Viikko 6: Liikuntaa ja luontoterapiaa

  • Sopivat liikuntamuodot eri tilanteisiin
  • Luonnossa olemisen terveysvaikutukset
  • Retkikeittiössä ja eväsvinkit
  • Poo school; näin tee vessareissuista mukavia kaikissa oloissa
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Tiia Pirttimäki, personal trainer, liikuntaohjaaja ja luonto- ja eräopas
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (sipuli)

1,5 h viikkoklinikka

Viikko 7: Herkkävatsaisen makumatkat ja ruokailo

  • FODMAP-ruokavalio ja eri ruokakulttuurit
  • Mausteet herkän vatsan hoidossa
  • Juhlapyhien FODMAP-herkut
  • Viikon FODMAP-yhdiste: galakto-oligosakkaridit (pavut, linssit, herneet)

Viikko 8: Suolistoystävällinen syöminen

  • Suolistomikrobit ja terveys
  • Probiootit ja prebiootit ruokavaliossa; miten pitää huolta suolistomikrobeista erityisruokavaliolla?
  • Probioottikoulu; mikä valmiste sopisi minulle parhaiten?
  • Mitä, jos FODMAP-ruokavalio ei ollutkaan itselle sopiva juttu?
  • Ohjeet itsenäisesti toteutettaviin ja vapaaehtoisiin altistuksiin
  • Viikon FODMAP-yhdiste: omavalintainen

1,5 h viikkoklinikka

Teemojen viikkojärjestys tai kurssin tarkka sisältö voi muuttua. Lopullinen kurssiohjelma päivämäärineen lähetetään muutama viikko ennen kurssin alkua.

Joustavasti hyvää suolistolle – kurssi

FODMAP-ruokavalioon kuuluu kaksi vaihetta: karsinta ja altistus, jonka avulla ruokavalio räätälöidään yksilölliseksi. Moni jää jumiin karsinta-vaiheeseen. Tällä kahdeksan viikon kurssilla saat ohjeet, miten systemaattinen ruokavalion laajennus tehdään.

Superhyvää suolistomikrobistolle – kurssi tulossa!

Suolistomikrobit pitävät huolta terveydestämme. Siksi niistä kannattaa pitää hyvää huolta ruokavalion ja elämäntapojen avulla. Tämä neljän viikon kurssi sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita suolistoterveydestä.

Kurssin tarkempi ohjelma julkistetaan kesän 2020 aikana ja se alkaa myöhemmin syksyllä.