Verkkokurssit

Superhyvää suolistolle

Superhyvää suolistolle – kurssi sisältää kattavasti tietoa ja käytännön vinkkejä ärtyvän suolen omahoitoon. Hauskat ja hyödylliset viikkotehtävät syventävät osaamista.

Kurssilla huomaat, että hyvä elämä on mahdollista herkästä vatsasta huolimatta!

Joustavasti hyvää suolistolle

FODMAP-ruokavalioon kuuluu kaksi vaihetta: karsinta ja altistus. Moni jää jumiin karsinta-vaiheeseen.

Kahdeksan viikon Joustavasti hyvää suolistolle – kurssilla saat ohjeet, miten systemaattinen ruokavalion laajennus tehdään sekä opit parhaat vinkit herkän vatsan omahoitoon.

Löydä sinulle sopiva kurssi tutustumalla verkkokaupan tarjontaan!

Verkkokauppaan

Superhyvää suolistolle – kurssiohjelma

MODUULI I: FODMAP-rajoitus (viikot 1-5)

Viikko 1: FODMAP tutuksi, orientaatioviikko

  • Tiiviisti asiaa ärtyvästä suolesta
  • FODMAP-ruokavalion perusteet
  • FODMAP ja erityisruokavaliot; kasvis, vegaaninen, gluteeniton, maidoton ja aktiiviset kuntoliikkujat
  • Reseptiikkaa, ostosopas

Viikko 2: FODMAP arjessa

  • Työpaikka- ja kouluruokailu
  • Perheen yhteiset ateriat
  • Ruoanlaittovinkit FODMAP-keittiössä
  • FODMAP-yhdisteet esittelyssä tarkemmin

Viikko 3: FODMAP kylillä ja kylässä

  • FODMAP-valinnat ravintolassa ja juhlissa; herkän vatsan juomat ja herkut
  • Herkkävatsaisen matkaruokailu
  • Kiirepäivän pikavinkit

Viikko 4: Suolistovaivat ja eri ruokaryhmät

  • Suoliston ruokamysteerit: Viljojen, maitotuotteiden, rasvojen, lisäaineiden sekä makeutusaineiden rooli suolisto- ja vatsavaivoissa
  • Reseptifiksaamo 1; miten muokata tavan reseptit FODMAP-ystävällisiksi?

Viikko 5: Suolistoystävällinen syöminen

  • Suolistomikrobit ja terveys
  • Probiootit ja prebiootit ruokavaliossa; miten pitää huolta suolistomikrobeista erityisruokavaliolla?
  • Probioottikoulu; mikä valmiste minulle?
  • FODMAP-ruokavalion laajennuksen merkitys

MODUULI II: FODMAP-altistusta systemaattisesti sekä ärtyvän suolen elämäntapahoito (viikot 6-12)

Viikko 6: Oirehallinnan opettelua

  • FODMAP-ruokavalion laajennus; miten toteutetaan systemaattinen altistus?
  • Oireiden pelon käsittely
  • Vinkit ruoansulatusoireiden itsehoitoon; apua ripuliin, ummetukseen ja närästykseen
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktoosi

Viikko 7: Suolisto ja mieli

  • Aivot ja suolisto – yhteys
  • Kivun ja väsymyksen mekanismien ymmärtäminen
  • Vinkit kivun ja mielialaoireiden itsehoitoon; apua krooniseen kipuun, alakuloon ja uupumusoireisiin
  • Viikon FODMAP-yhdiste: sorbitoli

Viikko 8: Stressin lievitystä kehollisin keinoin

  • Stressi, trauma ja ärtyvä suoli
  • Keholle on puhuttava kehon kieltä; keholliset keinot purkaa stressiä
  • Uni ja lepo
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Jyrki Haapala, vuorovaikutus- ja stressivalmentaja sekä liikepedagogi
  • Viikon FODMAP-yhdiste: mannitoli

Viikko 9: Liikuntaa ja luontoterapiaa

  • Sopivat liikuntamuodot eri tilanteisiin
  • Luonnossa olemisen terveysvaikutukset
  • Retkikeittiössä ja eväsvinkit
  • Poo school; näin tee vessareissuista mukavia kaikissa oloissa
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Tiia Pirttimäki, personal trainer, liikuntaohjaaja ja luonto- ja eräopas
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (vehnä)

Viikko 10: Herkkävatsaisen makumatkat ja ruokailo

  • FODMAP-ruokavalio ja eri ruokakulttuurit
  • Mausteet herkkävatsaisen keittiössä
  • Reseptifiksaamo 2; miten muokata reseptejä omien mieltymysten ja herkkyyksien mukaan?
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (ruis)

Viikko 11: Vertaistukea ja sosiaalisia suhteita

  • Ihmissuhteet ja ärtyvä suoli
  • Ratkaisuja, jos ärtyvä suoli uhkaa estää sosiaalista elämää
  • Juhlapyhien FODMAP-herkut
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Maria Linkoaho-Nordling, seksuaaliterapeutti, seksuaalineuvoja (SSS), Sexpon asiantuntija
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Crohn ja Colitis ry:n edustaja
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (sipuli)

Viikko 12: Elämää ärtyvän suolen kanssa – kurssilla opittua

  • FODMAP-laajennukset luupin alla; millaiseksi oma räätälöity ja yksilöllinen FODMAP-ruokavalio alkaa muodostua?
  • Kasvispainotteisesti syövän ruokavaliojoustot
  • Mitä, jos FODMAP-ruokavalio ei ollutkaan itselle sopiva juttu?
  • Ohjeet itsenäisesti toteutettaviin ja vapaaehtoisiin altistuksiin
  • Viikon FODMAP-yhdiste: galakto-oligosakkaridit (pavut, linssit, herneet)

Teemojen viikkojärjestys tai kurssin tarkka sisältö voi muuttua. Lopullinen kurssiohjelma päivämäärineen lähetetään muutama viikko ennen kurssin alkua.

Joustavasti hyvää suolistolle – kurssiohjelma

Viikko 1: Oirehallinnan opettelua

  • Tiiviisti asiaa ärtyvästä suolesta
  • FODMAP-ruokavalion laajennus; miten toteutetaan systemaattinen altistus?
  • Oireiden pelon käsittely
  • Vinkit ruoansulatusoireiden itsehoitoon; apua ripuliin, ummetukseen ja närästykseen
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktoosi

Viikko 2: Suolisto ja mieli

  • Aivot ja suolisto – yhteys
  • Kivun ja väsymyksen mekanismien ymmärtäminen
  • Vinkit kivun ja mielialaoireiden itsehoitoon; apua krooniseen kipuun, alakuloon ja uupumusoireisiin
  • Viikon FODMAP-yhdiste: sorbitoli

1,5 h viikkoklinikka

Viikko 3: Erityisruokavaliot arjessa

  • FODMAP ja erityisruokavaliot; kasvis, vegaaninen, gluteeniton, maidoton ja aktiiviset kuntoliikkujat
  • Reseptifiksaamo 1; miten muokata reseptejä omien mieltymysten ja herkkyyksien mukaan?
  • Viikon FODMAP-yhdiste: mannitoli

1,5 h viikkoklinikka

Viikko 4: Suolistovaivat ja eri ruokaryhmät

  • Suoliston ruokamysteerit: Viljojen, maitotuotteiden, rasvojen, lisäaineiden sekä makeutusaineiden rooli suolisto- ja vatsavaivoissa
  • Reseptifiksaamo; miten muokata tavan reseptit FODMAP-ystävällisiksi?
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (vehnä)

Viikko 5: Stressin lievitystä kehollisin keinoin

  • Stressi, trauma ja ärtyvä suoli
  • Keholle on puhuttava kehon kieltä; keholliset keinot purkaa stressiä
  • Uni ja lepo
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Jyrki Haapala, vuorovaikutus- ja stressivalmentaja sekä liikepedagogi
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (ruis)

1,5 h viikkoklinikka

Viikko 6: Liikuntaa ja luontoterapiaa

  • Sopivat liikuntamuodot eri tilanteisiin
  • Luonnossa olemisen terveysvaikutukset
  • Retkikeittiössä ja eväsvinkit
  • Poo school; näin tee vessareissuista mukavia kaikissa oloissa
  • Vieraileva asiantuntija viikolla: Tiia Pirttimäki, personal trainer, liikuntaohjaaja ja luonto- ja eräopas
  • Viikon FODMAP-yhdiste: fruktaanit (sipuli)

1,5 h viikkoklinikka

Viikko 7: Herkkävatsaisen makumatkat ja ruokailo

  • FODMAP-ruokavalio ja eri ruokakulttuurit
  • Mausteet herkän vatsan hoidossa
  • Juhlapyhien FODMAP-herkut
  • Viikon FODMAP-yhdiste: galakto-oligosakkaridit (pavut, linssit, herneet)

Viikko 8: Suolistoystävällinen syöminen

  • Suolistomikrobit ja terveys
  • Probiootit ja prebiootit ruokavaliossa; miten pitää huolta suolistomikrobeista erityisruokavaliolla?
  • Probioottikoulu; mikä valmiste sopisi minulle parhaiten?
  • Mitä, jos FODMAP-ruokavalio ei ollutkaan itselle sopiva juttu?
  • Ohjeet itsenäisesti toteutettaviin ja vapaaehtoisiin altistuksiin
  • Viikon FODMAP-yhdiste: omavalintainen

1,5 h viikkoklinikka

Teemojen viikkojärjestys tai kurssin tarkka sisältö voi muuttua. Lopullinen kurssiohjelma päivämäärineen lähetetään muutama viikko ennen kurssin alkua.

Joustavasti hyvää suolistolle – kurssi

FODMAP-ruokavalioon kuuluu kaksi vaihetta: karsinta ja altistus, jonka avulla ruokavalio räätälöidään yksilölliseksi. Moni jää jumiin karsinta-vaiheeseen. Tällä kahdeksan viikon kurssilla saat ohjeet, miten systemaattinen ruokavalion laajennus tehdään.

Superhyvää suolistomikrobistolle – kurssi tulossa!

Suolistomikrobit pitävät huolta terveydestämme. Siksi niistä kannattaa pitää hyvää huolta ruokavalion ja elämäntapojen avulla. Tämä neljän viikon kurssi sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita suolistoterveydestä.